Semmelweis Egyetem egészségnevelés – oklevelek átadása

A budapesti Semmelweis Egyetem szervezésében, az EFOP 3.4.3-16 pályázat kapcsán a balassagyarmati középiskolákban, így intézményünkben is a 2017/18-as tanév során a diákok körében prevenciós oktatási folyamat vette kezdetét. Ennek során a diákok kérdőíves kutatásban vettek részt, valamint több alkalommal is az egyetem hallgatói csoportos foglalkozásokat tartottak, mely során a prevenciós oktatás mellett további cél volt az is, hogy jobban megismerjék a diákjaink szocioökonómiai státuszát, egészségmagatartását.

2018.06.13-án került sor a legjobban teljesítő diákok jutalmazására. Az oklevél átadáson Hajnes József projektvezető, dr. Eörsi Dániel szakmai vezető, és Major Dávid egyetemi hallgató (az egyik csoport oktatója) képviselte a Semmelweis Egyetemet. A legjobban teljesítő diákokat jutalmazták a csoportokban. Két tanuló (Doman Flóra, Selymes Norbert) meghívást nyert az egyetem három napos nyári táborába.

Doman Flóra 9.osztályos diákunk beszámolója a foglalkozásokról

A következő bejegyzések a Semmelweis Egyetem pár hallgatójával eltöltött tanulmányi alkalmakról fognak szólni egy 9. osztályos résztvevő szemszögéből. De mielőtt belevágnánk a dolgok sűrűjébe, tisztázzuk le, mi is ez a program, és hogy kerültek egy orvosi egyetem diákjai Balassagyarmatra.
A Semmelweis Egyetem a Budapesti Orvostanhallgatók Egyesületével szoros együttműködésben egy új egészségfejlesztési profilt alakít ki, melynek első lépéseként balassagyarmati középiskolásokat oktatnak egészségmegőrzéssel kapcsolatos témákban.
Az egészségnevelés új megközelítésbe kerül ebben a programban, aminek lényege, hogy a hagyományos frontális (előadás formájában megtartott) oktatást felváltja egy interaktív oktató-diák együttműködés. Az egyéves program résztvevői a tavaszi és őszi félév során részt vesznek 5-5 alkalommal Balassagyarmaton az egynapos oktatásokon, amik fontos plusz ismereteket és tapasztalatokat adnak a balassagyarmati kamaszoknak.
Ennek fényében lássuk is, mik történtek velünk, az IMREGYM csapatával és két csapatvezetőnkkel, Szandival és Dáviddal ezeken az emlékezetes alkalmakon!

2018. március 1.
Az első találkozásunk napja a Semmelweis orvosi egyetem fiataljaival. Úgy gondolom, a legizgatottabbak és legkíváncsibbak a hallgatók lehettek, de ha netalán mi is azok voltunk, ezt nem mutattuk túlzottan ki. Egy 15 éves kamasztól való nemtörődöm hozzáállással vágtunk neki az egésznek, de attól kezdve, hogy belépett hozzánk Szandi, Dávid, Ancsi és Kinga, egyre inkább elpárolgott ez az érzés, és szép lassan az idő előre haladtával a jég fokozatosan megrepedt.
A négy egyetemista két csoportra osztotta 40 fős osztályunkat, így került az én csoportom Dávidhoz és Szandihoz. Tipikus ismerkedős, bevezetős alkalom volt, és azon túl, hogy sikerült megjegyeznünk egymás nevét, többet is megtudhatunk az előttünk álló interaktív órákról. Csapatnevet is sikerült választanunk magunknak, ami nem lett más, mint az IMREGYM. A tényleges tanulást pedig az újraélesztés technikájával kezdtük meg.
Először viszolyogva, sok kérdéssel magunkban figyeltük, ahogy Dávidék bemutatják egy bábun a folyamatot, de amikor ránk került a sor, egyre többen kaptunk kedvet hozzá, és bizton állítom, egyikünk sem bánta meg, hogy ezt megtanultuk. Később az is kiderült számunkra, hogy minden egyes ilyen csapat, illetve azok tagjai a balassagyarmati iskolákból egy nagy rendszer része, ahol pontokat tud szerezni a résztvevő diák, ami nemcsak őt, hanem a csapatát is viszi előre. Szandiék elmondták, hogy a legtöbb pontot szerző csapat a program végére egy meglepetésajándékban részesül, illetve a legjobb 20 versenyző különböző csapatokból ellátogathat a fővárosba a Semmelweis Egyetemre, ahol egy héten keresztül megismerhetik az egyetem mindennapjait.

2018. 03. 12.
A mai alkalom a dohányzásé volt. A már szokásos kis csapatokra oszolva láttunk neki a munkának. Szandi és Dávid először egy kérdőívet adott mindannyiunk kezébe, hogy töltsük ki, aminek lényege az volt, hogy a saját véleményünk és álláspontunk szerint adjunk értekezést a témával kapcsolatban, majd ezt közösen, egy könnyed és nyílt csevegés keretében megbeszéltük – és mint kiderült, ismereteink nem voltak teljesen hiányosak.
Ezután a csoportvezetőink vették át a szót, és részletesebben beszéltek erről a káros szokásról. Orvostanhallgatók révén sok mindent is tudtak nekünk mondani és több ember szemében is láttam az érdeklődés szikráját. Végezetül készítenünk kellett egy olyan plakátot, ami a dohányzás ellen szólít fel, és amit fel tudnak használni arra, hogy kitegyék különböző orvosi rendelőkbe, esetleg még az egyetemen is kiállítsák.
A csapat egy emberként összefogva serénykedett a plakát elkészítésén, remélem, nem okoztunk csalódást. Illetve, ahogy egyre többször jönnek el hozzánk az egyetemről, én úgy érzem, egyre jobban összeszokunk és egyre könnyebben megy a közös feladat megoldása.

2018. 04.11.
Az energia és az egészséges életmód – vezette fel az alkalmat a két csoportvezetőnk. Azt hiszem, minden témanap közül ebben jeleskedtünk a legeslegjobban. Meglepve (és büszkén) tapasztaltam az osztálytársaim tájékozottságát a tárgyról, és a sokszor kissé nemtörődöm hozzáállásukat félretéve milyen aktívan és lelkesen vettek részt a foglalkozáson.
A jókedv ismét garantált volt, és öröm volt látni, ahogy egyre inkább megismertük és összekovácsolódtunk egymással és a csapatvezetőinkkel egyaránt. Készítettünk közösen egy 20 pontos listát, ami szerintünk elengedhetetlen az egészségünk megőrzéséhez az életünkben.
Az alkalom lezárásaként Dávidék egy challange-re hívtak ki minket, aminek lényege az volt, hogy a következő találkozásunkig legalább három dolgot mindenki tartson be a listáról minden egyes nap – volt, aki a heti ötszöri testmozgást, a rendszeres folyadékbevitelt, a gyümölcsevést, vagy a fehér kenyérről való lemondást fogadta meg. Na, de hogy valóban be is tartotta, az örök rejtély maradt…

2018.04.24.
Elérkeztünk az IMREGYM csapat idei utolsó találkozásához az egyetemistákkal, akik a szokásos 45 perces alkalom helyett azon a napon ezt megduplázták, ugyanis egy nagyon különleges témát hoztak nekünk, ami nem volt más, mint a szex.
Az első reakció legtöbbünktől a harsány röhögés, egy-két cinkos pillantás, vagy esetleg a heves pirulás volt, amit senki sem tartott furcsának egy 15 évesekből álló társaságban. De aztán sikerült mindannyiunknak felfogni a dolog komolyságát, így hát érdeklődve vártuk, mi fog következni.
Mielőtt azonban belekezdenék a napunk ismertetésébe, elárulom, hogy a második alkalmon készített dohányzás elleni plakátunk a 36 csapat plakátja közül a harmadik helyezést érte el, amire egészen büszkék voltunk.
Na, de akkor nézzük is, mi történt azon az utolsó alkalmon. Párokba osztottak minket Szandiék, minden páros kapott egy lapot és egy tollat, és első feladatként azt kaptuk, hogy egyszerre fogva a tollat, rajzoljunk együtt valamit, ami az eszünkbe jut. Jókat nevetve csináltuk végig, a végeredmény többfélére sikeredett. Kiderült aztán, hogy ez azért volt, hogy érzékeltessék, milyen, amikor egy másik személlyel egy csapatban, közösen, ugyan akkora felelősséggel csinálunk valamit.
A szex is ilyen, mondták. ahol a partnerével együtt kell működnie az embernek. Ezután kivetítettek egy kérdőívet, amit számos középiskolában körbe adtak, kíváncsian az arányokra és a véleményekre, meg kellett tippelnünk, hogy egyes kérdéseknél vajon melyik válaszra voksoltak a diákok. Végül elég csúfosan jöttünk ki belőle, ugyanis nem egészen bizonyultak olyannak a kortársaink, mint ahogyan azt elképzeltük – de szerencsére pozitív volt a csalódás.
Majd személyesebbre, bizalmasabbra vettük a témát, és elkezdtük boncolgatni, ki mit gondol az egyes szexuális helyzetekről. Szerintem nagyon jó módja volt ez annak, hogy nemcsak egymást, hanem még magunkat is jobban megismerhettük ebben a témában.
Ekkor már mindenki érzékelhette, mennyire jól összeszoktunk mi így, mint IMREGYM, ezalatt az öt találkozás alatt, és amellett, hogy valóban sok mindent sikerült megtudnunk az újraélesztésről, káros szokásokról, az egészséges életmódról, és a szexről, egész jó élményekkel gazdagodtunk.
Köszönjük szépen a Semmelweis Egyetemnek, illetve Dávidnak és Szandinak (meg persze a másik csoport vezetőinek is) ezeket a hasznos, jó hangulatú „tanórákat”, és várjuk őket vissza szeretettel!

Készítette: Doman Flóra 9. osztályos tanuló
Szent Imre Általános Iskola és Gimnázium